Gyakran ismételt kérdések

Hogyan tudom használni a kollégiumi Wi-Fi-t?

A hálózat használatához olyan eszközre van szükség, mely támogatja az IEEE 802.1X EAP valamint az alábbi szabványok valamelyikét: IEEE 802.11a/b/g/n/ac
Szükség van továbbá az alábbi titkosítási módok támogatására: WPA2 (hitelesítés: PEAP, második (belső) fázis: MSCHAPv2, titkosítás: AES, CA tanúsítvány: ne hitelesítse)
A szükséges beállításokat Windows rendszeren egy segédprogram rendszergazdaként történő futtatásával automatikusan létre lehet hozni. A program megtalálható a letöltések menüben (Wi-Fi profil - kollegium).
Ha a Windows operációs rendszerű számítógép csatlakozáskor a "nem lehet csatlakozni ehhez a hálózathoz" hibaüzenetet adja vissza, vagy nem enged csatlakozni, illetve nem kéri el a bejelentkezési adatokat, akkor is a fenti fájlt kell alkalmazni!

A hálózat neve (SSID): kollegium

A bejelentkezéshez szükséges felhasználónév és jelszó bejelentkezés után a honlap profil menüpontjában található meg.
Kérjük az adatokat minden esetben kézzel megadni, mert az automata kiegészítésben rendszerint előfordulhatnak plusz karakterek (pl.: szóköz a felhasználói név elején)!

A felhasználó adatok a honlapra történő első belépés után legkésőbb 10 perccel kerülnek létrehozásra, melyről e-mail értesítést kap a felhasználó. Az adatok létrejötte a honlapon is ellenőrizhető a profil menüben. A kezdeti, vagy elfelejtett jelszó módosítására ugyanitt van lehetőség, ez rendszergazdai beavatkozást nem igényel.

A hálózat igénybevételéhez (hasonlóan a már ismert kábeles hálózathoz) IP cím igénylés és MAC cím regisztráció, valamint érvényes befizetés szükséges. Ezek hiányában a rendszer úgynevezett "letiltott" IP címet fog adni az eszköznek, melyről csak az Egyetemi weblapok érhetőek el. A teljes hálózati hozzáférés biztosított valamennyi regisztrált és befizetett IP címmel rendelkező eszköznek.

Nem működik a hálózat, mit tegyek?

  1. Indítsd újra a gépedet.
  2. Nézd meg az internet.sth.sze.hu oldalt.
    Ha saját gépedről bejön az oldal:
    1. Nem fizetted be az aktuális félévre a kiírt hálózathasználati díjat. Ellenőrizd a regisztrált eszközeidnél a státuszt!
    2. Hibás szobaszám van megadva, ellenőrizd az Profil oldalon. Be- és átköltözéskor mindig az aktuális szobaszámot kell megadni!
    3. Hibás MAC cím van megadva a regisztrált IP címedhez. Írasd ki a MAC címedet és ellenőrizd, hogy a Regisztrált eszközök és IP címek oldalon is ugyanaz a MAC cím van-e beállítva. Ha különbözik, akkor valószínűleg az lesz a gond. Módosítsd a jó címre, várj 5 percet, majd indítsd újra a gépedet.
    Ha nem jön be az oldal:
    1. Elképzelhető, hogy a gépedről nem éred el az oldalt annak ellenére, hogy el kellene. Egy másik gépről nézd át a "Ha saját gépedről bejön az oldal" pontjait. Ha kellett módosítani valamit, pár perc elteltével indítsd újra a saját gépedet.
    2. Ellenőrizd, hogy a switchen világít-e a LED annál a portnál, amibe a falból jövő UTP kábel van bedugva. Ha nem világít, akkor vagy rossz a kábel, vagy valamilyen probléma miatt lekapcsoltuk a szobai végpontot (pl. rosszul beállított router).
    3. Ha a switch-en egyszerre minden LED folyamatosan világít: húzd ki a tápkábelét, majd fél perc múlva dugd vissza.
    4. Ha Windows alatt a tálcán 'Egy hálózati kábel nincs bedugva' ikon jelenik meg: ellenőrizd, hogy világít-e a switchen az a LED, amibe a gépből jövő kábel van dugva. Ha nem világít/villog, valószínűleg rossz a kábel, vagy a hálózati kártyád.
  3. Nézd meg, kap-e a géped IP címet.
    Windows: parancssor: ipconfig Ha az IP címed 169.254.X.X alakú, hibás a Windows-od. Javasoljuk a szomszédban letölteni a Windows XP TCP Stack Fix nevű programot és lefuttatni a saját gépeden.
    Ha van valamilyen Linux Live CD-d, megpróbálhatod arról indítani a gépedet. Ha Linux alatt van hálózat, akkor vagy hardver, vagy Windows hiba történt. Segíthet a Windows újratelepítése, vagy a hálózati kártya cseréje.
    Linux esetében az ip a parancs kiadásával ellenőrizhető a cím, új pedig a dhclient -r && dhclient -v parancsok rendszergazdaként kiadásával kérhető.
  4. Ellenőrizd, hogy nem globális-e a probléma. (Kérdezd meg a szomszédot, van-e hálózat).
  5. Ha minden próbálkozás sikertelen volt, akkor jelezd nekünk a problémádat RÉSZLETESEN LEÍRVA, az oldalon található hibajelentő menüpontban. Ahogy tudunk, válaszolunk és utánanézünk a problémának.
SZEMÉLYES ÜGYINTÉZÉS CSAK INDOKOLT ESETBEN!
Megkérünk mindenkit hogy ne próbálja személyesen sürgetni ügyének elintézését, mert nincs értelme.
Az oldalon bejelentett problémákkal rögtön foglalkozunk ahogy az időnk engedi.

FONTOS: MI CSAK A HÁLÓZATI VÉGPONTIG SZOLGÁLTATUNK!
Ha tehát a géped vagy az operációs rendszered miatt van a hiba, akkor cseréld őket vagy javítsd meg, mi azzal már nem tudunk foglalkozni.

A honlap fejléce azt írja letiltott IP címet kaptam, mi ennek az oka?

A letiltott IP cím nem feltétlenül jelenti azt, hogy a rendszer valamilyen szabálysértés miatt letiltott. A letiltott IP cím alapesetben olyan IP címet jelöl, amiről csak az egyetemi hálózat érhető el, az internet nem.
Letiltott IP címet kaphat a géped a következő okok miatt:
  • Nem regisztráltad a géped, vagy nem megfelelő MAC címet adtál meg. Megoldás: regisztráld a géped a regisztrált eszközök menüben, vagy javítsd a regisztrált MAC címet.
  • Nem megfelelő a megadott szobaszámod. Megoldás: javítsd a profil oldalon, várj 10 percet és indítsd újra a géped.
  • Nem fizetted be a hálózathasználati díjat, vagy a rendszer még nem aktiválta az első, díjmentes standard címed. Megoldás: ellenőrizd az IP cím státuszát a regisztrált eszközök menüben. Amennyiben befizetett, vagy díjmentes és megjelenik az érvényesség, várj 10 percet és indítsd újra a géped. Ha igényelt, akkor fizesd be a Neptunon keresztül a megfelelő tételt. Amennyiben az első standard díjmentes cím nem kapcsol be 10 percen belül sem (az oldalon nem változik a státusz), valószínűleg valamelyik adminisztrációs rendszerben (kollégiumi, Neptun) nem megfelelő valamely adatod, erről érdeklődj a hibajelentő felületen.
  • Szabálysértést követtél el, ezért a rendszer, vagy az egyik ügyintézőnk a hálózat védelme érdekében az IP címedet letiltotta. Megoldás: a tényleges letiltásról mindig kapsz e-mail értesítést, valamint a regisztrált eszközöknél is láthatod melyik IP címed van letiltva. Kövesd a letiltáskor mellékelt utasításokat a probléma megoldásához.
  • Aktív, befizetett az IP cím, és regisztrálva is van a jó MAC cím, mégsem megy az internet. Megoldási lehetőség: biztosan a jó MAC cím? A Wi-Fi és a kábeles internet vezérlő MAC címe eltérő. Ha Wi-Fi-t használsz húzd ki a kábelt, ha kábelt, akkor kapcsold ki a Wi-Fi-t, ellenőrizd újra a MAC címet és korrigáld a regisztrációt.
Alapból tehát mind a hálózatra csatlakozó új eszköz "letiltott" IP címet kap, ami teljesen normális jelenség. Ha a fentiek, valamint a "Nem működik a hálózat, mit tegyek?" cikk tartalma is ki lett merítve akkor kell azt a hibajelentő felületen jelezni, az ott kért adatok megadásával.

Problémám akadt a honlapra történő regisztrációkor, belépéskor

Az oldalra az Egyetemen is sok helyen használt eduID központi címtári azonosítóval lehet belépni. Ennek a rendszernek a kezelése nem nálunk zajlik, az egyetemen az ESZK munkatársai foglalkoznak vele. A problémákat az alábbi linken tudjátok bejelenteni: https://oregdiak.sze.hu/kerdoiv/30

Használhatok routert?

A TP-Link routerek használatát gyári szoftverrel semmiképpen nem ajánljuk, mert hajlamosak túlterhelni a hálózatot, ami a szobai végpont figyelmeztetés nélküli letiltását eredményezheti!
A fenti gyártó eszközeit csak az OpenWrt, vagy a DD-WRT firmware-rel ajánljuk.
Firmware csere előtt tisztában kell lenned az alábbi dolgokkal:
  • A kiválasztott típus támogatja-e az OpenWrt vagy DD-WRT firmware-t (érdemes a honlapjaikon utánanézni a támogatott hardvereknek).
  • A firmware csere kockázatos, hiba esetén az eszköz használhatatlanná válhat és garanciavesztéssel is járhat (a NetClub a meghibásodásokért semmiféle felelősséget nem vállal).

Központi kollégium és Multifunkciós épület:

Router használata az egységes Wi-Fi hálózat miatt kizárólag kikapcsolt Wi-Fi rádióval lehetséges! Erre az interferencia és a csatornák túltelítettségének elkerülése érdekében van szükség. A többi beállítás megegyezik az alább foglaltakkal.
A NetClub a routerek használatát ezekben a kollégiumokban nem ajánlja, ugyanis a beállítási lehetőségek és a router szoftvere mind-mind hibalehetőséget kínál, mely letiltást is eredményezhet. Inkább egy swithc beszerzését javasuljuk, olcsóbb is (2-3000 ezer forint) valamint beállítást sem igényel.

Az esetlegesen tévedésből, vagy illegálisan üzemeltetett Wi-Fi hálózatokat az egységes hálózat stabilitásának védelme érdekében kollégáink folyamatosan ellenőrzik.

Külső és Famulus kollégium:

Ha megfelelő firmware van az eszközön, az alábbiakra kell ügyelni:
  • A WAN portra ne csatlakoztass semmit. Ezeket az eszközöket is olyan módon kell használni, mint a switch-eket, azaz úgy megfelelő az összekötés, ha a fali aljzatot is a LAN portok valamelyikére csatlakoztatod. Ha a WAN portra kötöd a fali aljzatot, akkor a router nemcsak elrejti a kollégium hálózata elől a gépedet, de mellette még NAT-ol is, ami letiltást von maga után.
  • Állíts be megfelelően bonyolult jelszót.
  • Ha van ilyen beállítás, akkor a routert DHCP kliens, vagy Access Point üzemmódra kell állítani.
  • Ha van WiFi rajta, akkor állíts be titkosítást, illetve az SSID a szoba száma legyen (pl.:Ky/xxx, Sxxx/y).
  • Mielőtt csatlakoztatnád a fali hálózati aljzatra, kapcsold ki rajta a DHCP szervert és ha van olyan menüpont, akkor a NAT-ot is.
    Figyelem! Egyes routerek már kezelik az IPv6-ot is. Ha találsz beállítást rá, érdemes kikapcsolni, illetve mindenképp kapcsold ki az IPv6-ra vonatkozó DHCP szervert. DD-WRT és OpenWrt esetén ügyelni kell az IPv6-ra, de előfordulhat gyári szoftveren is.
A helytelen beállítások a szobai végpont figyelmeztetés nélküli, automatikus letiltását eredményezik! Ennek tudatában javasoljuk, hogy használjatok switch-et a megosztásra, mert ennél az eszköznél nem jelentkezhet semmilyen probléma sem, és még olcsóbban (2-3000 Ft) hozzá is lehet jutni a boltokban.

Fontos: Mi csak a hálózati végpontig szolgáltatunk. Tehát ha nem tudod beállítani a routert, akkor vagy ne használj ilyen eszközt, vagy keress olyat, aki ért hozzá. A NetClub-nak nem feladata a hallgatók privát eszközeinek a karbantartása/beállítása.

Mi az a NAT? Használhatom?

A NAT (Network Address Translation, hálózati címfordítás) egy olyan módszer, amellyel megvalósítható többek között hálózati megosztás is. Bővebben: google.
Használata tilos és minimum 1,5 óra letiltás jár érte. A megosztást automata rendszer figyeli folyamatosan, nem manuális a folyamat. Csak olyan gépekről engedélyezett az internetelérés, amik regisztrálva vannak az internetigénylő honlapon. Bővebben olvashatsz erről a hálózathasználati szabályzatban. Figyelj arra is, hogy NAT letiltást válthatnak ki egyes számítógép és/vagy router beállítások. Mielőtt a kollégiumi hálózatra csatlakoznál, nézd át a következőket:
  • A számítógéped beállításai megfelelőek: Számítógép beállítások.
  • A router megfelelően van beállítva, a WAN portjába nincs kábel dugva. A router beállításáról bővebben itt olvashatsz.
  • Az AppEx Networks Accelerator le van tiltva.
  • Nincs feltelepítve az AMD Quick Stream szoftver a gépedre. Amennyiben a szoftvert megtalálod, töröld le és indítsd újra a gépedet.
Ha sikerült elhárítani a problémát, jelezd a Hibajelentő menüponton keresztül és a tiltási időminimum lejárta után visszakapcsoljuk az internetelérést.

Lassú/Szakadozik az internet, mit tegyek?

Gyakran előforduló problémák, hibabejelentés előtt fuss át rajtuk:
  • Ha többen egyszerre kapcsolódtok ugyanabból a szobából és csak neked jelentkezik a hálózati lassulás/szakadás, akkor valószínűleg a te eszközödben kell keresni a gondot (pl.: rossz Windows beállítás, vírus, driverhiba), illetve ellenőrizd le a számítógépedbe kapcsolódó kábelt (kábelcsere).
  • Ha a szobában mindenkinél jelentkezik a probléma, akkor ellenőrizzétek a közösen használt eszközt (switch, router), illetve a kábeleket. Hibajelentés előtt mindenképpen teszteljétek le, hogy a számítógépek egyetlen megbízható kábellel a fali aljzatba kötve működnek-e. Szükség esetén menjetek át másik szobába és próbáljátok ki ott is. Ha egy/több gép egyik helyen sem életképes, akkor valószínűleg a számítógép(ek)ben kell keresni a hibát. Egy gép hibája kihatással lehet a többi gépre is, például annyira leterheli a hálózatot, hogy senki sem tudja használni.
  • Egyes routerek nem bírják a kollégium hálózatának terhelését. Az eszköz ideiglenes lecserélésével (pl.: switch bekötése helyette) letesztelhető.
  • Ha sok WiFis eszköz található a környéken, akkor a WiFis jelek annyira zavarhatják egymást, hogy egyes szobákban kieséseket okoznak. Erősen javasoljuk, hogy a gépedet kábelen keresztül kapcsold a hálózatra.
  • Felhívnánk a figyelmet a Nem működik a hálózat, mit tegyek? és a Milyen programokat ne használjak? GyIK bejegyzésekre.
Sebességgel kapcsolatos problémát tudsz jelenteni a Hibajelentő menüpont alatt az alábbi módon:
  • állíts le minden alkalmazást a gépeden (pl. böngésző, torrent kliens)
  • UTP kábellel közvetlenül a fali aljzatra kösd a géped (nem lehet a géped és az aljzat között se switch, se router)
  • nyisd meg a http://www.speedtest.net/ oldalt
  • válaszd ki a Budapest/Magyar Telekom Plc. szervert
  • kattints a "Share/Direct link" gombra
  • másold be a bejelentésbe a kapott linket (pl.: http://speedtest.net/result/6826295196)
A fenti tesztet érdemes a szobában több gépen is elvégezni.

Mi az a MAC cím?

A MAC cím egy hardveres cím, amellyel még gyártás során látják el a hálózati kártyákat. Ennek megfelelően minden eszköznek saját és egyedi címe van. Ebből következik, hogy más címe van ugyanazon notebook kábeles ethernet vezérlő kártyájának és Wi-Fi adapterének.

Kapcsolódó bejegyzés: Honnan tudjam, hogy mi a MAC címem?

Honnan tudjam, hogy mi a MAC címem?

Legegyszerűbb, ha az Regisztrált eszközök és IP címek oldalon az 'IP igénylés' vagy 'Módosítás' résznél figyeled a 'MAC cím' feliratú mezőt, amit rendszer automatikusan kitölt. (Csak akkor működik, ha a kollégiumok valamelyikében, a saját gépedről nézed az oldalt.)

Windows 2000/XP/7 alatt:
Start menü, Futtatás: cmd.exe Parancssorba írd be: getmac -v Itt a Fizikai címet tartalmazó oszlopot kell figyelni. Több ilyen sor lehet, ha UTP kábellel csatlakozol a hálózathoz, akkor az Ethernet-hez tartozó, ha WiFi-vel csatlakozol, akkor a vezeték nélküli eszköz MAC címe kell.

Windows 8/10:
A folyamat hasonló a korábbi Windows verziókéhoz, viszont a parancssort az asztalon a Start menü Windows jelére jobb egérgombbal kattintva nyíló menüből is el lehet indítani.

Linux disztribúció alatt:
Terminál: ifconfig Itt az HWaddr címet tartalmazó sorokat kell figyelni, vagy
Terminál: cat /sys/class/net/eth0/address ahol az eth0 a csatlakozásra használt interfész azonosítója.

OS X alatt:
Terminál: networksetup -listallhardwareports Itt az Ethernet Address kezdetű sorban jelenik meg a MAC cím.

Milyen programokat ne használjak?

Ha főként internetezésre használod a számítógépedet, javasoljuk egy ingyenesen beszerezhető Linux disztribúció (pl. Debian, UHU, Ubuntu) telepítését. Az Ubuntu telepítés nélkül is kipróbálható a számítógép hálózatról történő indításával. (PXE boot)

Amit nem javaslunk (a teljesség igénye nélkül):

Operációs rendszerek

  • Windows Vista, Windows XP és a Windows korábbi kiadásai. Helyettük: Windows 7 SP2, a Windows 8.1 és a Windows 10

Böngésző és levelező programok

  • Internet Explorer. Helyettesíthető az alábbiakkal: Firefox, Opera vagy Google Chrome
  • Outlook Express, Windows Mail és Microsoft Outlook (nagyon könnyen szednek össze vírusokat). Helyettük ajánljuk: Thunderbird
A Kollégiumi Hálózaton korlátozottan engedélyezett a fájlcserélők (DC, Torrent, stb.) használata, erről bővebben itt olvashatsz. Ide kapcsolódóan erősen óva intünk a μTorrent nevű torrent kliens használatától.
Kifejezetten nem javasoljuk továbbá az AMD Quick Stream nevű szoftver használatát. Ez a program legtöbbször AMD APU illesztőprogramokkal együtt települ. A program hálózatterhelő hatása miatt használata letiltást vonhat maga után.

A szobában csak egy végpont van, mit tegyünk, ha többen akarjuk használni?

Ilyen esetben két megoldás lehetséges: Vagy vásároltok egy SWITCH-et, és azzal osztjátok szét a a hálózatot, vagy az egyik gépbe több hálózati kártyát tesztek, és HÍD (Bridge) kapcsolattal osztjátok meg a hálózatot.
A Központi és Multi Kollégium szobáiban két végpont található, de technikai okok miatt csak az egyik használható. Ez jelenleg a PÁRATLAN számozással ellátott aljzat.

Milyen feltételekkel használhatok fájlcserélőket?

Használhatsz fájlcserélőket, amíg nem illegális (pl. jogvédett) anyagokat teszel közzé.
Az illegális anyagokat észreveszik a jogvédő szervezetek és feljelentik a megosztót.
Akiről kiderül, hogy illegális anyagot osztott meg, az ellen fegyelmi eljárás indulhat és -5 ponttól a kizárásig terjedő büntetést szabhat ki rá a Kollégiumi Bizottság. (A kapcsolatokat naplózzuk, tehát bárkiről bármikor megmondjuk, hogy ő volt-e a tettes).

Miért lehetek letiltva vírus miatt?

A hálózatra kötött számítógépeken megköveteljük a biztonságot. Mindenki köteles használni vírusirtót, tűzfalat és spyware irtót.
  • Vírusirtót például biztosít az Egyetem (a Letöltések menüpontban megtalálható), de több ingyenes vírusirtó is létezik.
  • Beépített tűzfallal rendelkezik a Windows, de igény szerint bármi más feltelepíthető, azonban a Norton Internet Security-t nem ajánljuk.
  • Spyware irtónak használható pl. a Lavasoft Ad-Aware-je, ami személyes felhasználás mellett ingyenes. Ajánlott hetente egyszer, de inkább többször lefuttatni.
  • Az irtó programok adatbázisa legyen mindig friss!
  • Figyelj, hogy egyes szoftverek telepítése során ne kerüljön fel a számítógépre egyéb, nem kívánt alkalmazás, illetve tartsd karban a böngészők bővítményeit/kiegészítőit.
Ha tudsz ajánlani egy megbízható szoftvert ebben a témában, ne habozz bejelenteni a Hibajelentő menüpontban pontos névvel és linkkel.

A tűzfalam azt jelzi, hogy valaki rendetlenkedik. Mit tehetek?

Természetesen jelezheted ezt nekünk emailben egy pontos naplófájl formájában (küldhető a problema [kukac] sth.sze.hu címre), vagy a Hibajelentő menüponton keresztül. A Norton Internet Security által generált naplókat nem tudjuk elfogadni, mert az a program megbízhatatlan.

Befizethetem postai csekken a hálózathasználati díjat?

Kizárólag akkor fizetheted be postai csekken a hálózathasználati díjat, ha nem rendelkezel Neptun kóddal, vagy ha nem állsz hallgatói jogviszonyban a Széchenyi István Egyetemmel. Ezen kívül csak akkor, ha probléma merült fel a Neptun kóddal kapcsolatban, ezt előzetesen jelezted felénk és mi jóvá hagytuk a csekkes befizetést.

A csekkek megtalálhatóak:
  • Külső Kollégiumban: fogadási időben a T/2. emeleti Vezetőségi irodában, nyitvatartási időben a T portán, illetve az T206/A szobában
  • Központi kollégiumban: fogadási időben a kollégiumi irodában a K4-3/2. emeleten illetve a K4/407-es szobában
A befizetett csekk fénymásolatát a NetClub tisztségviselőinek kell leadni. (Azért kell lefénymásoltatnod a csekket, hogy ha esetleg később probléma merül fel, akkor igazolni tudd, hogy jogosult vagy az internetszolgáltatás igénybevételére.) Saját felelősségre leadható a befizetett csekkszelvény eredeti példánya is. Jó minőségű képet/fotót is elfogadunk, melyet e-mailben és a Hibajelentő menüponton keresztül is el tudod küldeni nekünk.

Bővebb információk a befizetési lehetőségekről itt.

Nincs pénz a Neptun számlámon, befizethetem a hálózathasználati díjat postai csekken?

Nem. Ebben az esetben kizárólag a Neptun-on keresztül fizetheted be a hálózathasználati díjat, tehát meg kell várnod míg a pénz megjelenik a gyűjtőszámládon.
A csekkes fizetés feltételei: Befizethetem postai csekken a hálózathasználati díjat?

Hogyan lehetne töröltetni a Neptun-ra kiírt hálózathasználati díjat?

Mivel minden hallgató saját maga írja ki a tételt, ez a hallgatók feladata. A tétel törlésére a Neptun rendszerben van lehetőség a Pénzügyek/Befizetés menüpont alatt.

Neptun-ban a befizetésnél rossz félévet jelöltem meg. Lehet ebből valami probléma?

Nem. Korábban még figyeltük a befizetett tételek félév azonosítóját, de mivel ebből több probléma is volt, a 2008/09/2 (tavaszi) félévtől csak a befizetés dátumát figyeljük.
Tehát minden 2009. január 15. utáni befizetést a Neptun-ban megjelölt félévtől függetlenül az aktuális félévinek veszünk.

Új gépem van, de nem megy az internet. Mit tegyek?

Az egyetemi oldalakat elérem, de a többit nem. Mi a megoldás?

Az oldalra bejelentkezve az Regisztrált eszközök és IP címek menüpont alatt az aktuálisan befizetett IP címed mellett található egy "Szerkesztés" link. Erre kattintva meg tudod változtatni a MAC címed (ez minden gépnél egyedi, és erre a címre szól a befizetés). TIPP-ként felajánlott (piros) MAC cím az éppen aktuális, így erre kattintva rögtön a helyes MAC címed tudod felvenni.
Ezután már csak a gép újraindítása szükséges.

Hallgató vendégeként is használhatom a hálózatot?

Igen, viszont az IP-t és a befizetést a vendégfogadódnak kell intéznie a sajátjaként kezelve azt. A saját profilja alatt a Regisztrált eszközök és IP címek menüpontban kell egy új IP-t igényelnie és a befizetést is neki kell elvégeznie a Neptun-on, hogy a Neptun-kód mindkét helyen egyezzen.

Virtuális gépen hogy kapcsolódhatok a hálózathoz?

VirtualBox esetében van lehetőség NATolással hálózati kapcsolatot létrehozni a virtuális gép számára anélkül, hogy a hoszt elvesztené az összeköttetést (VMWare Playernél a NAT mód eltérő működése miatt fennakad a szűrőn, és letiltást von maga után).
Ezen kívül ha egy előfizetésről van szó, azt felváltva is lehet használni, ehhez viszont a Regisztrált eszközök és IP címek menüpont alatt módosítani kell a MAC címet (amíg a virtuális gép kapcsolódik, addig a hoszt gép elveszti a kapcsolatot), illetve megoldást jelenthet még hídkapcsolat létrehozása a hoszt és a virtuális gép között.

A virtuális gép hálózati kapcsolatának nem megfelelő beállítása letiltást vonhat maga után!

Tudtomon kívül túlléptem az 50 GB-os kimenő adatforgalmat...

Néhány szoftver (pl. Ace Stream) peer-to-peer alapú hálózati forgalmat bonyolít a háttérben. Így nem csak letölti a tartalmakat, továbbítja is, ami a Hálózathasználati szabályzatban foglalt 'Egyetemi hálózaton kívülre feltölthető' heti maximum 50 GB-os korlát átlépéséhez is vezethet.
Használat előtt győződj meg róla, hogy az adott szoftverben megtalálható-e az említett funkció.