Gyakran ismételt kérdések

Hogyan tudom használni a kollégiumi Wi-Fi-t?

A hálózat használatához olyan eszközre van szükség, mely támogatja az IEEE 802.1X EAP valamint az alábbi szabványok valamelyikét: IEEE 802.11a/b/g/n/ac
Szükség van továbbá az alábbi titkosítási módok támogatására: WPA2 (hitelesítés: PEAP-MSCHAPv2, titkosítás: AES)

A hálózat neve (SSID): kollegium

A bejelentkezéshez szükséges felhasználónév és jelszó az alábbi oldalon található: Egyetemi Informatikai Központ
A hálózat felhasználóneve/jelszava megegyezik az Egyetemen található szewlan/eduroam hálózatok azonosítóival.

A bejelentkezéshez használt jelszó megváltoztatására az alábbi oldalon van lehetőségetek a jelenlegi adatokkal történő bejelentkezés után: https://acs.sze.hu/secure/login.htm

Az hálózat igénybevételéhez (hasonlóan a már ismert kábeles hálózathoz) IP cím igénylés és MAC cím regisztráció, valamint érvényes befizetés szükséges. Ezek hiányában a rendszer úgynevezett "letiltott" IP címet fog adni az eszköznek, melyről csak az Egyetemi weblapok érhetőek el. A teljes hálózati hozzáférés biztosított valamennyi regisztrált és befizetett IP címmel rendelkező eszköznek.

Nem működik a hálózat, mit tegyek?

1. Indítsd újra a gépedet.

2. Nézd meg az internet.sth.sze.hu oldalt.

Ha saját gépedről bejön az oldal:
  • Nem fizetted be az aktuális félévre a kiírt hálózathasználati díjat.
  • Hibás szobaszám van megadva, ellenőrizd az Adatmódosítás oldalon. Be- és átköltözéskor mindig az aktuális szobaszámot kell megadni!
  • Hibás MAC cím van megadva a regisztrált IP címedhez. Írasd ki a MAC címedet és ellenőrizd, hogy az IP címek oldalon is ugyanaz a MAC cím van-e beállítva. Ha különbözik, akkor valószínűleg az lesz a gond. Módosítsd a jó címre, várj 5 percet, majd indítsd újra a gépedet.
Ha nem jön be az oldal:
  • Elképzelhető, hogy a gépedről nem éred el az oldalt annak ellenére, hogy el kellene. Egy másik gépről nézd át a "Ha saját gépedről bejön az oldal" pontjait. Ha kellett módosítani valamit, pár perc elteltével indítsd újra a saját gépedet.
  • Ellenőrizd, hogy a switchen világít-e a LED annál a portnál, amibe a falból jövő UTP kábel van bedugva. Ha nem világít, akkor vagy rossz a kábel, vagy valamilyen probléma miatt lekapcsoltuk a szobai végpontot (pl. rosszul beállított router).
  • Ha a switch-en egyszerre minden LED folyamatosan világít: húzd ki a tápkábelét, majd fél perc múlva dugd vissza.
  • Ha Windows alatt a tálcán 'Egy hálózati kábel nincs bedugva' ikon jelenik meg: ellenőrizd, hogy világít-e a switchen az a LED, amibe a gépből jövő kábel van dugva. Ha nem világít/villog, valószínűleg rossz a kábel, vagy a hálózati kártyád.
3. Nézd meg, kap-e a Windows IP címet.

Ha az IP címed 169.254.X.X alakú, hibás a Windows-od. Javasoljuk a szomszédban letölteni a Windows XP TCP Stack Fix nevű programot és lefuttatni a saját gépeden.
Ha van valamilyen Linux Live CD-d, megpróbálhatod arról indítani a gépedet. Ha Linux alatt van hálózat, akkor vagy hardver, vagy Windows hiba történt. Segíthet a Windows újratelepítése, vagy a hálózati kártya cseréje.

4. Ellenőrizd, hogy nem globális-e a probléma. (Kérdezd meg a szomszédot, van-e hálózat).

5. Ha minden próbálkozás sikertelen volt, akkor jelezd nekünk a problémádat RÉSZLETESEN LEÍRVA, az oldalon található Probléma menüpontban. Ahogy tudunk, válaszolunk és utánanézünk a problémának.

SZEMÉLYES ÜGYINTÉZÉS CSAK INDOKOLT ESETBEN!
Megkérünk mindenkit hogy ne próbálja személyesen sürgetni ügyének elintézését, mert nincs értelme.
Az oldalon bejelentett problémákkal rögtön foglalkozunk ahogy az időnk engedi.

FONTOS: MI CSAK A HÁLÓZATI VÉGPONTIG SZOLGÁLTATUNK!
Ha tehát a géped vagy az operációs rendszered miatt van a hiba, akkor cseréld őket vagy javítsd meg, mi azzal már nem foglalkozunk.

Problémám akadt a user.sze.hu oldalra történő regisztrációkor, belépéskor...

Az oldalra az Egyetemen is sok helyen használt eduID központi címtári azonosítóval lehet belépni. Ennek a rendszernek a kezelése nem nálunk zajlik, a problémákat az alábbi linken tudjátok bejelenteni:
https://oregdiak.sze.hu/kerdoiv/30

Használhatok routert?

A TP-Link routerek használatát gyári szoftverrel semmiképpen nem ajánljuk, mert hajlamosak túlterhelni a hálózatot, ami a szobai végpont figyelmeztetés nélküli letiltását eredményezheti!
A fenti gyártó eszközeit csak az OpenWrt, vagy a DD-WRT firmware-rel ajánljuk.
Firmware csere előtt tisztában kell lenned az alábbi dolgokkal:
  • A kiválasztott típus támogatja-e az OpenWrt vagy DD-WRT firmware-t (érdemes a honlapjaikon utánanézni a támogatott hardvereknek).
  • A firmware csere kockázatos, hiba esetén az eszköz használhatatlanná válhat és garanciavesztéssel is járhat (a NetClub a meghibásodásokért semmiféle felelősséget nem vállal).

Központi kollégium és a Multifunkciós épület:

Router használatára az egységes Wi-Fi hálózat miatt kizárólag kikapcsolt Wi-Fi rádióval lehetséges! Erre az interferencia és a csatornák túltelítettségének elkerülése érdekében van szükség. A többi beállítás megegyezik az alább foglaltakkal.

Külső és Famulus kollégium:

Ha megfelelő firmware van az eszközön, az alábbiakra kell ügyelni:
  • A WAN portra ne csatlakoztass semmit. Ezeket az eszközöket is olyan módon kell használni, mint a switch-eket, azaz úgy megfelelő az összekötés, ha a fali aljzatot is a LAN portok valamelyikére csatlakoztatod. Ha a WAN portra kötöd a fali aljzatot, akkor a router nemcsak elrejti a kollégium hálózata elől a gépedet, de mellette még NAT-ol is, ami letiltást von maga után.
  • Állíts be megfelelően bonyolult jelszót.
  • Ha van ilyen beállítás, akkor a routert DHCP kliens, vagy Access Point üzemmódra kell állítani.
  • Ha van WiFi rajta, akkor állíts be titkosítást, illetve az SSID a szoba száma legyen (pl.:Ky/xxx, Sxxx/y).
  • Mielőtt csatlakoztatnád a fali hálózati aljzatra, kapcsold ki rajta a DHCP szervert és ha van olyan menüpont, akkor a NAT-ot is.
    Figyelem! Egyes routerek már kezelik az IPv6-ot is. Ha találsz beállítást rá, érdemes kikapcsolni, illetve mindenképp kapcsold ki az IPv6-ra vonatkozó DHCP szervert. DD-WRT és OpenWrt esetén ügyelni kell az IPv6-ra, de előfordulhat gyári szoftveren is.
A helytelen beállítások a szobai végpont figyelmeztetés nélküli, automatikus letiltását eredményezik! Ennek tudatában javasoljuk, hogy használjatok switch-et a megosztásra, mert ennél az eszköznél nem jelentkezhet semmilyen probléma sem, és még olcsóbban (2-3000 Ft) hozzá is lehet jutni a boltokban.

Fontos: Mi csak a hálózati végpontig szolgáltatunk. Tehát ha nem tudod beállítani a routert, akkor vagy ne használj ilyen eszközt, vagy keress olyat, aki ért hozzá. A NetClub-nak nem feladata a hallgatók privát eszközeinek a karbantartása/beállítása.

Lassú/Szakadozik az internet, mit tegyek?

Gyakran előforduló problémák, hibabejelentés előtt fuss át rajtuk:
  • Ha többen egyszerre kapcsolódtok ugyanabból a szobából és csak neked jelentkezik a hálózati lassulás/szakadás, akkor valószínűleg a te eszközödben kell keresni a gondot (pl.: rossz Windows beállítás, vírus, driverhiba), illetve ellenőrizd le a számítógépedbe kapcsolódó kábelt (kábelcsere).
  • Ha a szobában mindenkinél jelentkezik a probléma, akkor ellenőrizzétek a közösen használt eszközt (switch, router), illetve a kábeleket. Hibajelentés előtt mindenképpen teszteljétek le, hogy a számítógépek egyetlen megbízható kábellel a fali aljzatba kötve működnek-e. Szükség esetén menjetek át másik szobába és próbáljátok ki ott is. Ha egy/több gép egyik helyen sem életképes, akkor valószínűleg a számítógép(ek)ben kell keresni a hibát. Egy gép hibája kihatással lehet a többi gépre is, például annyira leterheli a hálózatot, hogy senki sem tudja használni.
  • Egyes routerek nem bírják a kollégium hálózatának terhelését. Az eszköz ideiglenes lecserélésével (pl.: switch bekötése helyette) letesztelhető.
  • Ha sok WiFis eszköz található a környéken, akkor a WiFis jelek annyira zavarhatják egymást, hogy egyes szobákban kieséseket okoznak. Erősen javasoljuk, hogy a gépedet kábelen keresztül kapcsold a hálózatra.
  • Felhívnánk a figyelmet a Nem működik a hálózat, mit tegyek? és a Milyen programokat ne használjak? GyIK bejegyzésekre.
Sebességgel kapcsolatos problémát tudsz jelenteni a Probléma menüpont alatt az alábbi módon:
  • állíts le minden alkalmazást a gépeden (pl. böngésző, torrent kliens)
  • UTP kábellel közvetlenül a fali aljzatra kösd a géped (nem lehet a géped és az aljzat között se switch, se router)
  • nyisd meg a http://www.speedtest.net/ oldalt
  • válaszd ki a Budapest/Magyar Telekom szervert
  • kattints a "Share this result" gombra
  • másold be a bejelentésbe a kapott linket (pl.: http://www.speedtest.net/my-result/4692559854)
A fenti tesztet érdemes a szobában több gépen is elvégezni.

Honnan tudjam, hogy mi a MAC címem?

Legegyszerűbb, ha az IP címek oldalon az 'IP igénylés' vagy 'Módosítás' résznél figyeled a 'MAC cím' feliratú mezőt, amit rendszer automatikusan kitölt. (Csak akkor működik, ha a kollégiumok valamelyikében, a saját gépedről nézed az oldalt.)

Windows 2000/XP/7 alatt:
Start menü, Futtatás: cmd.exe Parancssorba írd be: ipconfig /all Itt a Fizikai címet tartalmazó sorokat kell figyelni. Több ilyen sor lehet, ha UTP kábellel csatlakozol a hálózathoz, akkor az Ethernet-hez tartozó, ha WiFi-vel csatlakozol, akkor a vezeték nélküli eszköz MAC címe kell. (Utóbbihoz természetesen bridge módba állított WiFi router kell, amin a DHCP szerver és a NAT-olás le van tiltva.)

Windows 8/10:
A folyamat hasonló a korábbi Windows verziókéhoz, viszont a parancssort az asztalon a Start menü Windows jelére jobb egérgombbal kattintva nyíló menüből is el lehet indítani.

Linux disztribúció alatt:
Terminál: ifconfig Itt az HWaddr címet tartalmazó sorokat kell figyelni.

OS X alatt:
Terminál: networksetup -listallhardwareports Itt az Ethernet Address kezdetű sorban jelenik meg a MAC cím.

Mi az, hogy le vagyok tiltva az e-mail címem miatt?

A NetClub a felhasználókkal e-mailben tudja közölni a fontosabb híreket, információkat és az esetleges letiltásokról is e-mailben küldünk értesítést. Ha valakihez nem jut el az információ és az e-mail szolgáltatója azt válaszolja, hogy 'A felhasználó postafiókja megtelt', vagy 'Nincs ilyen felhasználó', vagy egyéb, a levél sikertelen kézbesítését közlő üzenetet küld vissza nekünk, akkor őt letiltjuk.
Amint megfelelő e-mail címet írsz be az Adatmódosítás oldalon, írj nekünk a Probléma menüben és újra engedélyezzük az internetelérést.

Milyen programokat ne használjak?

Ha főként internetezésre használod a számítógépedet, javasoljuk egy ingyenesen beszerezhető Linux disztribúció (pl. Debian, UHU, Ubuntu) telepítését. (Az Ubuntu telepítés nélkül is kipróbálható a számítógép hálózatról történő inditásával.)
Ha ragaszkodsz a Windows-hoz, akkor elsősorban a Windows 7 SP2, a Windows 8.1 és a Windows 10 közül válassz.

Nem javasoljuk az Internet Explorer, Outlook Express, Windows Mail és Microsoft Outlook programok használatát, mivel nagyon könnyen összeszednek vírusokat (ennek veszélyeiről itt olvashatsz).
Internet Explorer helyett javasoljuk a Firefox vagy az Opera programokat.
Outlook Express, Windows Mail és Microsoft Outlook helyett javasoljuk a Thunderbird, vagy az Opera használatát.

A Kollégiumi Hálózaton korlátozottan engedélyezett a fájlcserélők (DC, Torrent, stb.) használata, erről bővebben itt olvashatsz. Ide kapcsolódóan erősen óva intünk a μTorrent nevű torrent kliens használatától.

Kifejezetten nem javasoljuk továbbá az AMD Quick Stream nevű szoftver használatát. Ez a program legtöbbször AMD APU illesztőprogramokkal együtt települ. A program hálózatterhelő hatása miatt használata letiltást vonhat maga után.

Mi az a NAT? Használhatom?

A NAT (Network Address Translation, hálózati címfordítás) egy olyan módszer, amellyel megvalósítható többek között hálózati megosztás is. Bővebben: google.
Használata tilos és minimum 1,5 óra letiltás jár érte. Csak olyan gépekről engedélyezett az internetelérés, amik regisztrálva vannak az internetigénylő honlapon. Bővebben olvashatsz erről a szabályzatban. Figyelj arra is, hogy NAT letiltást válthatnak ki egyes számítógép és/vagy router beállítások. Mielőtt a kollégiumi hálózatra csatlakoznál, nézd át a következőket:
  • A számítógéped beállításai megfelelőek: Számítógép beállítások.
  • A router megfelelően van beállítva, a WAN portjába nincs kábel dugva. A router beállításáról bővebben itt olvashatsz.
  • Az AppEx Networks Accelerator le van tiltva.
  • Nincs feltelepítve az AMD Quick Stream szoftver a gépedre. Amennyiben a szoftvert megtalálod, töröld le és indítsd újra a gépedet.
Ha sikerült elhárítani a problémát, jelezd a Probléma menüponton keresztül és a tiltási időminimum lejárta után visszakapcsoljuk az internetelérést.

Mi az a MAC cím?

A MAC cím egy hardveres cím, amellyel még gyártás során látják el a hálózati kártyákat. Ennek megfelelően minden eszköznek saját és egyedi címe van. Ebből következik, hogy más címe van ugyanazon notebook kábeles ethernet vezérlő kártyájának és Wi-Fi adapterének.

Kapcsolódó bejegyzés: Honnan tudjam, hogy mi a MAC címem?

A szobában csak egy végpont van, mit tegyünk, ha többen akarjuk használni?

Ilyen esetben két megoldás lehetséges: Vagy vásároltok egy SWITCH-et, és azzal osztjátok szét a a hálózatot, vagy az egyik gépbe több hálózati kártyát tesztek, és HÍD (Bridge) kapcsolattal osztjátok meg a hálózatot.

Milyen feltételekkel használhatok fájlcserélőket?

Használhatsz fájlcserélőket, amíg nem illegális (pl. jogvédett) anyagokat teszel közzé.
Az illegális anyagokat észreveszik a jogvédő szervezetek és feljelentik a megosztót.
Akiről kiderül, hogy illegális anyagot osztott meg, az ellen fegyelmi eljárás indulhat és -5 ponttól a kizárásig terjedő büntetést szabhat ki rá a Kollégiumi Bizottság. (A kapcsolatokat naplózzuk, tehát bárkiről bármikor megmondjuk, hogy ő volt-e a tettes).

Miért lehetek letiltva vírus miatt?

A hálózatra kötött számítógépeken megköveteljük a biztonságot. Mindenki köteles használni vírusirtót, tűzfalat és spyware irtót.
  • Vírusirtót például biztosít az Egyetem (a Letöltések menüpontban megtalálható), de több ingyenes vírusirtó is létezik.
  • Beépített tűzfallal rendelkezik a Windows, de igény szerint bármi más feltelepíthető, azonban a Norton Internet Security-t nem ajánljuk.
  • Spyware irtónak használható pl. a Lavasoft Ad-Aware-je, ami személyes felhasználás mellett ingyenes. Ajánlott hetente egyszer, de inkább többször lefuttatni.
  • Az irtó programok adatbázisa legyen mindig friss!
  • Figyelj, hogy egyes szoftverek telepítése során ne kerüljön fel a számítógépre egyéb, nem kívánt alkalmazás, illetve tartsd karban a böngészők bővítményeit/kiegészítőit.
Ha tudsz ajánlani egy megbízható szoftvert ebben a témában, ne habozz bejelenteni a Probléma menüpontban pontos névvel és linkkel.

A tűzfalam azt jelzi, hogy valaki rendetlenkedik. Mit tehetek?

Természetesen jelezheted ezt nekünk emailben egy pontos naplófájl formájában (küldhető a problema [kukac] sth.sze.hu címre), vagy a Probléma menüponton keresztül. A Norton Internet Security által generált naplókat nem tudjuk elfogadni, mert az a program megbízhatatlan.

Mi az az "SSL" (https://)? Jó ez nekem?

Igen, mivel:
Az SSL (https://) biztonságos kapcsolatot jelöl, ha ezen keresztül látogatod a honlapunkat akkor biztos lehetsz benne, hogy személyes adataidat senki sem fogja "lehallgatni". Mivel így a hálózaton az adatok erős titkosítással és kódolva küldődnek, ezért használata a NetClub által erősen javasolt az adatbiztonság növelése érdekében!
Honlapunk SSL (https://) elérhetősége: https://internet.sth.sze.hu

Befizethetem postai csekken a hálózathasználati díjat?

Kizárólag akkor fizetheted be postai csekken a hálózathasználati díjat, ha nem rendelkezel Neptun kóddal, vagy ha nem állsz hallgatói jogviszonyban a Széchenyi István Egyetemmel. Ezen kívül csak akkor, ha probléma merült fel a Neptun kóddal kapcsolatban, ezt előzetesen jelezted felénk és mi jóvá hagytuk a csekkes befizetést.

A csekkek megtalálhatóak:
  • Külső Kollégiumban: munkaidőben a T/2. emeleti Vezetőségi irodában, a T portán, illetve az T206/A szobában
  • Központi kollégiumban: a K4/407-es szobában
A befizetett csekk fénymásolatát a NetClub tisztségviselőinek kell leadni. (Azért kell lefénymásoltatnod a csekket, hogy ha esetleg később probléma merül fel, akkor igazolni tudd, hogy jogosult vagy az internetszolgáltatás igénybevételére.) Saját felelősségre leadható a befizetett csekkszelvény eredeti példánya is. Jó minőségű képet/fotót is elfogadunk, melyet e-mailben és a Probléma menüponton keresztül is el tudod küldeni nekünk.

Bővebb információk a befizetési lehetőségekről itt.

Nincs pénz a Neptun számlámon, befizethetem a hálózathasználati díjat postai csekken?

Nem. Ebben az esetben kizárólag a Neptun-on keresztül fizetheted be a hálózathasználati díjat, tehát meg kell várnod míg a pénz megjelenik a gyűjtőszámládon.
A csekkes fizetés feltételei: Befizethetem postai csekken a hálózathasználati díjat?

Hogyan lehetne töröltetni a Neptun-ra kiírt hálózathasználati díjat?

Mivel minden hallgató saját maga írja ki a tételt, ez a hallgatók feladata. A tétel törlésére a Neptun rendszerben van lehetőség a Pénzügyek/Befizetés menüpont alatt.

Neptun-ban a befizetésnél rossz félévet jelöltem meg. Lehet ebből valami probléma?

Nem. Korábban még figyeltük a befizetett tételek félév azonosítóját, de mivel ebből több probléma is volt, a 2008/09/2 (tavaszi) félévtől csak a befizetés dátumát figyeljük.
Tehát minden 2009. január 15. utáni befizetést a Neptun-ban megjelölt félévtől függetlenül az aktuális félévinek veszünk.

Új gépem van, de nem megy az internet. Mit tegyek?

Az egyetemi oldalakat elérem, de a többit nem. Mi a megoldás?

Az oldalra bejelentkezve az IP címek menüpont alatt az aktuálisan befizetett IP címed mellett található egy "Szerkesztés" link. Erre kattintva meg tudod változtatni a MAC címed (ez minden gépnél egyedi, és erre a címre szól a befizetés). TIPP-ként felajánlott (piros) MAC cím az éppen aktuális, így erre kattintva rögtön a helyes MAC címed tudod felvenni.
Ezután már csak a gép újraindítása szükséges.

Hallgató vendégeként is használhatom a hálózatot?

Igen, viszont az IP-t és a befizetést a vendégfogadódnak kell intéznie a sajátjaként kezelve azt. A saját profilja alatt az 'IP címek' menüpontban kell egy új IP-t igényelnie és a befizetést is neki kell elvégeznie a Neptun-on, hogy a Neptun-kód mindkét helyen egyezzen.

Virtuális gépen hogy kapcsolódhatok a hálózathoz?

VirtualBox esetében van lehetőség NATolással hálózati kapcsolatot létrehozni a virtuális gép számára anélkül, hogy a hoszt elvesztené az összeköttetést ( VMWare Playernél a NAT mód eltérő működése miatt fennakad a szűrőn, és letiltást von maga után ).
Ezen kívül ha egy előfizetésről van szó, azt felváltva is lehet használni, ehhez viszont az IP címek menüpont alatt módosítani kell a MAC címet ( amíg a virtuális gép kapcsolódik, addig a hoszt gép elveszti a kapcsolatot ), illetve megoldást jelenthet még hídkapcsolat létrehozása a hoszt és a virtuális gép között.

A virtuális gép hálózati kapcsolatának nem megfelelő beállítása letiltást vonhat maga után!

Tudtomon kívül túlléptem az 50 GB-os kimenő adatforgalmat...

Néhány szoftver (pl. Ace Stream) peer-to-peer alapú hálózati forgalmat bonyolít a háttérben. Így nem csak letölti a tartalmakat, továbbítja is, ami a Hálózathasználati szabályzatban foglalt 'Egyetemi hálózaton kívülre feltölthető' heti maximum 50 GB-os korlát átlépéséhez is vezethet.
Használat előtt győződj meg róla, hogy az adott szoftverben megtalálható-e az említett funkció.

Az androidos telefonomon nem működik a net, mi lehet a gond?

Ez a probléma jellemzően friss androidos eszközökön jelentkezhet, az eddigi tapasztalatok alapján az 5-ös szoftververziótól.

A hiba forrása, kiváltója:
Az android az IPv6 használatát kényszeríti az IPv4 helyett, ha rendelkezésre áll. Ha emellett a hálózaton van olyan router, ami IPv6-os címeket oszt, akkor a telefon azokat a címeket próbálja használni. Tehát ezek a címek nem tőlünk származnak, így használatukkal az internet elérése nem lehetséges.

A megoldás a telefonon az IPv6 kikapcsolása lehet, ehhez viszont root jogosultság szükséges. A felhasználók tapasztalatai alapján a DNSet nevű alkalmazás használatával a probléma megszüntethető, ezt érdemes lehet megpróbálni.